Nyheter

Karin Lundh: ”Vi är antiauktoritära här”

Karin Lundh Källemo
John Kandell pilaster
John Kandells pilaster.

Mitt i det småländska industriundret finns Källemo. Tidlös design möter här djup industritradition. Det internationella växer ur det regionala.

Källemo är ett starkt varumärke inom möbelindustrin. Företaget har länge samarbetat med några av de mest namnkunniga formgivarna. Mats Theselius, John Kandell, Jonas Bohlin, för att nämna några. Det är egensinniga formgivarmästare som har egenskapen att sticka ut från mängden och skapa det som man kan beskriva som tidlös design.
Just tidlöshet är något som karaktäriserar även Källemo som företag.
– Man måste ha uthållighet, säger Karin Lundh, som äger företaget tillsammans med sin bror Erik Lundh.

Före sin tid

Hon pekar på John Kandells skapelse Pilaster för att illustrera vad hon menar.
– John skapade den 1989 och Sven (Karins far, grundaren av Källemo), tyckte att ”den är genial!”. Men den sålde inte mycket till en början. En då och då bara. Många hade kanske lagt ner produktionen i det läget. Men idag är det en av våra viktigaste.
Så är det ofta med möblerna från Källemo. De är skapade av formgivare som många gånger är före sin tid.

Sigurdur Gustafsson A-eki.
Sigurdur Gustafssons A-eki.


– Mats Theselius fåtölj ”Bruno” är också ett bra exempel på det. Den gjorde han för 18 år sedan. Idag säljer den mer än någonsin.
När man besöker Källemos verkstad är bland det första som slår en att det liknar egentligen inte någon annan industri. I den egna verkstaden har man tapetseri, montering och där tar man fram prototyper. Det ser mer ut som en hantverkarverkstad än en rationell industri. Det är ofta små serier som tillverkas här. Ofta specialleveranser. Men man bygger sin verksamhet på samarbete med några av de mest rationella industriföretag man kan tänka sig.
– Det är mycket som är high tech i våra produkter, säger Karin och visar den isländska formgivaren Sigurdur Gustafssons skapelse A-eki.

– Den är bara gjord i 19 exemplar. Men det är en mycket avancerad fräsning i den som kräver modern teknik.

Mona Ekbladh Källemo
Tapetserare Mona Ekbladh i arbete.

Många leverantörer

När det gäller tillverkning för Källemos del är logistik en mycket viktig komponent. Eftersom man litar till levarantörer till stor del.
– En av våra fåtöljer har vi 27 leverantörer till, berättar Karin.
Det kan vara allt från specialskruvar till bockade järnrör, från träbearbetning till smide, från industriell ytbehandling av metall till hantverksmässig påläggning av bladguld på trämöbler.
– Det finns mycket stor kompetens i industrin i den här regionen. När man tar med formgivare ut till våra leverantörer så blir de ofta helt lyriska över vilka möjligheter som finns.

Mats Theselius - fåtölj
Spårskruv i en Mats Theselius-fåtölj.

Källemos produkter är internationella. Men ändå så bottnar ni i den regionala industrin?
– Ja, det är något med den här regionen. Vi är antiauktoritära här. Vi får saker gjorda. Se bara på Vandalorum (konsthall i Värnamo), det är ingen slump att det är just här den har kommit till.
– Det finns en nyfikenhet i industrin här. Vi arbetar ofta med små serier, men när vi frågar om samarbete vill man alltid vara med och vill att det ska bli bra. Det är en positiv inställning hela tiden.
Karin ger ett exempel på hur det kan gå till. Källemo tillverkar möbler designade av Mats Theselius. Han gillar inte skruvar som är krysspårade, utan vill att det ska vara gammaldags enkelspårade skruvar.
– Han tycker det är fult med krysskruv. Bufab specialtillverkar skruvarna åt oss så det ska bli som formgivaren vill.
Bufab är ett stort, börsnoterat företag som ligger i Värnamo. De hanterar ordrar med jättevolymer. Men även då små specialtillverkade serier till ett företag som Källemo.

Karin och Erik Lundh på Källemo.
Syskonen Karin och Erik Lundh äger och driver möbelföretaget Källemo.

Blick för hållbar kvalitet

Karin och Erik tog över ägandet och driften av Källemo i slutet av 1990-talet. Då var deras far, Sven Lundh, mycket aktiv i olika projekt och närmast en legend i designkretsar. Sven gick bort nyligen, men arvet efter honom lever vidare.

Kunde han hålla sig borta från företaget efter att ni tog över, eller ville han fortfarande lägga sig i den dagliga verksamheten?
– Nej, det gjorde han aldrig. Men däremot var han ett mycket bra bollplank. Frågade man fick man alltid mycket bra svar. Han kunde allt om möbelproduktion.
Sven hade en omtalad blick för vad som är bra och hållbar formgivning. Och denna instinkt för kvalitet är något som fortsatt att genomsyra Källemo. Det är ofta rent konstnärliga aspekter som får avgöra om en möbel ska produceras eller inte.
– Ibland bara måste man, säger Karin och visar på Sigurdur Gustafssons skapelse A-eki igen.
Det är en möbel som inte liknar någon annan. En trästomme som för tankarna till kubismen, belagd med bladguld och sits och rygg i plexiglas. Med sin begränsade upplaga på 19 stycken kommer den aldrig att bli en storsäljare. Men det finns andra skäl att tillverka den.
– Det är en möbel som sätter igång något i en betraktare. Den innehåller så många referenser och den står ut. För oss är det viktigt att ta fram den också för att det är ganska entonigt i branschen i övrigt just nu.

 

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *