Nyheter

Jeanette värvad av Hammargården

Hammargården

Två livsmedelsgrossister i Värnamo blir en. Nu står Hammargården inför en uppväxling. Även Nässjö, Eksjö och Jönköping kommer att ingå i företagets distributionsnät.

Hammargården har värvat Jeanette Johansson, som driver Gårdsbutiken i stan och Frukt och Grönt i Finnveden AB.

Hur har det varit att driva Gårdsbutiken?
– Det har varit roligt och trevligt med alla kunder. Den kommer att fortsätta att ha öppet ett tag till. Men ganska snart kommer jag att jobba från Hammargården med mina restaurangkunder.

Hur känns det att gå från att vara egen företagare till anställd?
– Mer ledighet, säger Jeanette och spricker upp i ett stort leende.

Hammargårdens lastbilar blir mer synliga i hela länet nu. Klicka här för kontakt.
Hammargårdens lastbilar blir mer synliga i hela länet nu.
Klicka här för kontakt.

Länet blir ny hemmabas

Hittills har Hammargården haft sin tydliga tyngdpunkt i Värnamo, Gislaved och Gnosjö kommuner. Men snart växlar man upp. Företaget har vunnit en upphandling med Regionen och Hammargården ska leverera till sjukhus och skolor som drivs av Regionen i hela länet.
Eksjö och Nässjö blir nya destinationer för Hammargården nu. I Jönköping har man haft någon kund innan, men det blir tätare trafik i och med kontraktet med Regionen.

Hur ofta kommer ni att köra i hela länet?
– Det är inte riktigt klart än. Men minst tre gånger i veckan, säger Andreas Brånalt, vd för Hammargården.

Är ni öppna för för kunder på de orterna nu, restauranger och butiker?
– Javisst, vi tar gärna fler uppdrag i Jönköping, Eksjö och Nässjö.

Grönsaker, ägg, mejerivaror och kolonialvaror levereras av Hammargården. Klicka här för att se hela sortimentet.
Grönsaker, ägg, mejerivaror och kolonialvaror levereras av Hammargården.
Klicka här för att se hela sortimentet.

Närproducerat

Närproducerade livsmedel ligger Jeanette mycker varmt om hjärtat. Det är temat för Gårdsbutiken. Det är också ett koncept som är naturligt för Hammargården, som själv även är producent, av potatis.
– Med Jeanette i vår organisation tror jag vi blir ännu bättre på närproducerat. Vi kan säkert utvecklas mer när det gäller det, säger Andreas.

Det är en stark trend nu också?
– Ja det är det.
– Jag träffar mycket restaurangföretagare, säger Rolf Elghag, som är säljare på Hammargården.
– Där märker man också att de frågar mer och mer efter var maten är producerad.

Man brukar tala om synergier, vid företagsuppköp. Ser ni några sådana?
– Hammargården får en större inköpsvolym. Det gör att vi blir starkare prismässigt, säger Rolf.

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.