Nyheter

Hestra Handsken: E-handel ett måste

Hestra Handsken Claes och Svante Magnusson

Hestra Handsken har startat en egen e-handelsbutik. Ännu står den för en liten del av omsättningen.
– Men det är framtiden, säger Hestra Handskens vd, Svante Magnusson.

I år fyller Hestra Handsken 80 år som företag. Det är en mycket vital 80-åring med en stadig utveckling. Företaget finns representerat i 30 länder och omsätter över 300 miljoner kronor.
Det har hänt en hel del i företaget sedan Martin Magnusson grundade det med arbetshandskar som stommen i sortimentet. I dag står arbetshandskarna för tio procent av omsättningen. Modehandskar står för 25 procent. Men det Hestra Handsken är mest känt för är skidhandskar. Sporthandskarna står för 65 procent av omsättningen.

Hestra handsken
Klicka här för att komma till webbshopen

Startade e-handel

En omsättning på 300 miljoner kronor innebär att företagets handskar säljs via en stor mängd fysiska butiker världen över. Det är den allra viktigaste försäljningskanalen. Men ganska nyligen startade företaget upp en egen e-handelsbutik.
– Idag förväntas det om man har ett hyggligt känt varumärke att man har en e-handelslösning, det är ett krav, annars är man inte ett modernt företag, säger Svante.
Hittills har företaget öppnat webbutiker i Sverige och i USA. Men det kommer inte att stoppa där. Nu är handsken kastad, så att säga och den digitala bollen i rullning.
– I år kommer vi att öppna i ännu fler länder.

Konkurrerar med gamla kunder?

Det finns en möjlig konflikt inbyggd i att varumärkesägaren startar en egen webbhandel. Kunderna har ju hittills bestått av fysiska butiker. Konkurrerar man nu med sina egna kunder om handskkonsumenterna?
– Det är klart att den diskussionen finns, säger Svante.
Men det måste inte vara en konflikt. Det kan också leda till att alla tjänar på det. Det blir en ökad exponering och marknadsföring av produkterna. Svante Magnusson drar en parallell till hur det fungerade när Hestra Handsken startade egna fysiska butiker.
– Vi har tre egna fysiska butiker; i Stockholm, Oslo och Helsingfors. När vi skulle öppna dem frågade vi de andra butikerna vad de tyckte om det. Alla tyckte det var bra, för de tjänar också på det. Alla utom en, men han kom tillbaka efter två år och sa att det hade varit bra för honom också.
– Vi har aldrig har rea i butikerna dels för att inte konkurrera med våra andra kunder men även att vi vill betona personlig service och kvalitet och inte stressa fram försäljning.

500 olika modeller

Med webbhandeln räknar Svante med att det ska fungera på ett liknande sätt.
Det finns en annan stor fördel med webbhandel, för konsumenterna.
– Vi har ett sortiment med 500 olika modeller. Det finns ingen fysisk butik som klarar att ha det i lager.
Men med webbhandeln blir hela sortimentet tillgängligt för kunderna.
Det är mycket prat om e-handel. Ibland beskrivs den som ett hot. Men den är fortfarande i sin linda. Förra året omsatte e-handeln i Sverige 50 miljarder. Det kan låta mycket, men det är fortfarande bara sju procent av detaljhandelns totala omsättning i Sverige.
För Hestra Handsken är webbhandeln också ännu en liten del av omsättningen.
– Det står för en liten del än så länge. Men det är en investering för framtiden. Man får ge det fem år, säger Svante Magnusson.

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.