Anderstorpsföretaget Bergo Flooring säljer plastgolv över hela världen, med lyckad digital marknadsföring som hjälp.
Företaget har en särskild taktik när det gäller att bestämma målgrupp. Det riktar sig mot kvinnor.
– Jag tror att det är kvinnor som är chefer i hushållen, säger vd Eric Anderzon.
Bergo Flooring är ett företag i Småländska Anderstorp med världen som marknad. 75 procent av de 40 miljoner kronorna i omsättning är export. De 20 anställda i Anderstorp sköter all tillverkning, marknadsföring och mycket av försäljningen från Anderstorp. Att lägga ut någon vital del till utlandet föresvävar inte Eric Anderzon.
– Nej, det finns ingen mening med det. Det är inte billigare att producera i Kina än i Anderstorp.
Hur klarar ni en så stor export, till flera olika länder, med en så liten organisation?
– Det är inte lätt. Vi måste vara flexibla och kunna göra flera saker. En anställd kan till exempel köra truck på förmiddagen och sköta bokföring på eftermiddagen. Man får vara beredd att hoppa in där det behövs.
– Men vi skulle behöva vara större för att vara på den säkra sidan.
Hur ska ni klara att växla upp ett steg nu då och öka omsättningen?
– Genom att fokusera ännu mer på de marknader vi har valt ut. Det finns fortfarande många människor som inte vet vad det är för produkter vi tillverkar här.
Bergo Flooring tillverkar plastgolv i ett smart system. Golven tillverkas i rutor som är lätta att montera till hela golv. Under åren har företaget utvecklat varianter till allt fler användingsområden.
Nu kan man hitta Bergo Floorings golv på tennisbanor, på fartygsdäck världen över, på multisportarenor, I garage och källare, på altandäck. Det finns golv med bakteriedödande egenskaper som används i våturymmen i badhus och liknande. Man har utvecklat brandklassade golv för fartyg. Det finns en variant med tryck i golvytan, så att man kan få vilka bilder och grafiska effekter man vill på golvet. För att ta några exempel ur sortimentet, det finns fler.
– Ofta kommer vi in där det finns problem. Det kan vara problem ett flisigt altandäck eller ett fuktigt källargolv eller ett sprucket betonggolv i garaget. Hittar man våra golv så löser man problemet på ett förhållandevis billigt sätt, säger Eric.
Framgången över världen har också fört med sig flera rena kopior. Eric visar innehållet i en mapp han har i datorn, full med bilder av kopior. Ett kinesiskt företag har inte bara kopierat tekniken, mönster och färger i plattorna. Man har också rakt av stulit bilder från Bergos hemsida och använder på sin egen.
Vad gör du, stämmer dem?
– Nej, det tar för mycket tid och kostar för mycket. Vi skriver förstås till dem och begär att de ska rätta till felen. Men det struntar de bara i.
Eric har ett annat angreppsätt.
– Vi vinner över dem genom att vara bäst. På ett sätt är det positivt att bli kopierad. Det visar att man gör något som är bra och som andra vill ha.
Bättre kvalitet, smartare produktutveckling. Det är vapnen mot piraterna. Men att vinna nya marknadsandelar kräver en annan vapenarsenal. Bergo Flooring använder internet och sociala medier mycket i sin marknadsföring.
Ni använder digital marknadsföring väldigt medvetet. Vad är erfarenheterna av det?
– Utan det skulle vi inte kunnat vara där vi är idag.
Ni kan sitta i Anderstorp och rikta marknadsföringen till de målgrupper ni vill ute i era marknader?
– Ja, vi har nyligen haft en kampanj i Warsava. Där riktar vi oss till kvinnor som bor i egna hus.
Villaägare är förstås en intressant grupp för Bergo. I villor finns garage, förråd, källare och altaner, där Bergo Flooring gärna vill att deras golv ska läggas.
Men varför vänder ni er mot kvinnor specifikt?
– Det är för att jag tror att kvinnorna är chefer i hushållen. Det är de som bestämmer över inköpen.
Se filmad intervju med Eric Anderzon:
- delningar
- Share on Facebook
- Share on Twitter