Nyheter

E-handel med kärlek

Per Svensson E-handel

E-handel blir ett allt viktigare verktyg. Även för tillverkande företag. Men det gäller att vara noggrann om man ska starta en e-handel.
– En butik på internet kräver lika mycket kärlek och omvårdnad som en fysisk butik, säger Per Svensson, vd för Svenska datorsystem.
Per Svenssons företag Svenska Datorsystem AB bygger datorsystem åt sina kunder. På senare tid har e-handel blivit ett allt större inslag i företagets vardag. Per är verksam i Värnamo, som ligger mitt i det stora småländska fabriksklustret och har många tillverkande företag bland sina kunder. En egen e-handel är inte bara något handelsföretag sysslar med numera. Även tillverkande företag har börjat sätta upp egna nätbutiker.

Nytt sätt att betala
– E-handel är en starkt uppåtgående trend, bland alla företag, på alla marknader, säger Per, som ofta får agera bollplank åt företag som inte sysslat med handel på det sättet tidigare.
– Ett stort hinder hittills för e-handel har varit betalningen. Det finns olika system för det. Kortbetalning eller faktura är dominerande. Men de betalningsätten är beroende av olika fakta som ska fyllas i av kunden, kortnummer, adress och liknande. Det gör att många drar sig för att betala över nätet.
– Men nu kan vi integretra Swish som betalningsmetod i e-handel. Det gör det mycket enklare att handla på nätet.
Men är det så många som använder Swish?
– Ja, det finns nästan fyra miljoner svenskar som har registrerat sig för Swish idag. Och det handlas ganska mycket. Bara i december swishades det för över fem miljarder kronor i Sverige.
– Det är ett enkelt sätt att betala. Man fyller i sitt telefonnummer och signerar med bank-ID, som man har i sin telefon eller i datorn.

Ge e-butiken kärlek
E-handel handlar inte alltid om konsumenthandel. Tillverkare kan använda e-handelslösningar exklusivt för sina återförsäljare. Och en något ovanligare lösning är att tillverkare har e-handelslösningar som används av återförsäljare, som i sin tur har direktkontakt med konsumenterna.
– En tillverkare sätter inte upp en egen e-handel för att konkurrera med fysiska butiker. De vill man ha kvar. Det är viktigt att kunderna kan klämma och känna på produkterna. Men det är ett bra sätt för en tillverkare att göra hela sitt sortiment tillgängkligt för konsumenterna.
Har du något tips för den som funderar på att starta upp en e-handel?
– Ja, en e-butik man ska ge lika mycket kärlek som en fysisk butik. Ett vanligt misstag är att tro att den fungerar av sig själv. Det gör den inte. Den behöver kärlek, omvårdnad, uppdateringar och lika mycket marknadsföring som den vanliga butiken. Se till att allt fungerar bra från början. Att e-handeln är kopplad till ett affärssystem som hanterar lager och bokföring med mera.

Nästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.