Företagande, Nyheter

Design lockar kunder till Anderstorp

Thomas Gottar är vd på Artima Design

Utvald design. Belysning, tyger och hushållsprodukter. Artima Design hittar sin kundkrets i en fem mils radie från Anderstorp.

artimabanner 1

Att vara köpman i en liten ort som Anderstorp innebär att man måste hitta kunder utanför den egna orten. Thomas Gottarp driver Artima Design och betraktar västra Småland och en bit av Skarborg som sin hemmamarknad.
– Vår ambition är att ha produkter med riktigt bra design som är värt att åka några mil för, säger Thomas Gottarp.
Och det verkar som om konceptet faller en hel del i smaken.
– Vi har kunder från Värnamo, Tranemo och runt om.

Vad är det de gillar med butiken?
– Det de ofta säger är att de uppskattar servicen vi kan ge.

Jimmy Karlsson på Artima Design.
Jimmy Karlsson på Artima Design.

Fördelar med Anderstorp

Anderstorp är ganska unik på det sättet att där finns fortfarande en rad starka butiker. Handeln är betydligt större än orten.
– Vi har ju vår fina Storgata, som jag tror lockar en del besökare. Här finns flera bra butiker och ett fint fik. Det är många som tycker att det är mysigt att komma hit och handla.
Men Thomas ser också en slumrande potential i Anderstorp.
– Kunde vi samarbeta mer om större marknadsföringsinsatser så tror jag att vi skulle kunna locka hit ännu fler.

Färgglada gardiner och modern belysning hos Artima Design i Anderstorp

Webb kontra fysisk butik

En handlare i Anderstorp konkurrerar inte bara med liknande andra butiker i trakten. Numera finns konkurrensen i hela världen, oavsett var man har sin butik. När ett köp ligger bara ett knapptryck bort gäller det att hänga med. Även Artima Design har en egen webbutik.
– Vi har vår webbshop mest för att kunna visa upp sortimentet. Det sker en del köp där också, men det är den fysiska butiken som är viktigast för oss.
Samtidigt som handeln i Anderstorp hotas av den globala konkurrensen, närheten till Ullared och stora kedjor som satsar oerhörda pengar i marknadsföring, så finns här även styrkor.
Läget är en sådan styrka. Det rör sig mycket folk på 27:an. Tricket är att få dem att svänga av, in i Anderstorp.

Vad ska till, tror du?
– Vi behöver göra oss mer kända. Betona den service och det kundmottagande vi kan ge. Det tror jag att många uppskattar.

Artima

Föregående artikelNästa artikel

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *