Isaberg Mountain Resort är inte längre enbart en skidanläggning. Nu är sommaren snart en lika stor turistsäsong som vintern.
Numera när man besöker Isaberg på sommaren möter man mountainbikecyklister som prövar sina krafter i de branta backarna, människor uppe i träden som utmanar sina rädslor i höghöjdsbanan, det är kanotister i Nissansjöarna, det är motionärer som svettas i hinderbanan och kompisgäng som triggar varandra i offroadbanan för Segway, med mera. Fullt med människor som gör saker. Upplever. Det är precis vad Isaberg Mountain Resort vill.
– Det ska vara roligt att vara här. Utomhusupplevelsen är vår produkt, säger Louise Söderlund, som är vd vid stiftelsen Isabergstoppen.
Nya satsningar
Tidigare har nästan all fokus legat på vintersäsongen. Isaberg är en mycket välkänd skidort, med gäster från hela södra Sverige och Skandinavien. Det ligger stora investeringar i skidanläggningen. Men vintrarna i Småland kan vara ganska korta ibland.
– Vi är väldigt beroende av kyla. Det kan bli fler gröna vintrar framöver, så vi behövde ha mer att erbjuda, säger Louise.
Under de senare åren har det vuxit fram fler och fler utomhusaktiviteter. Nytt för i år är hinderbanan och offroadbanan för Segway.
– Det är jättepopulärt. Men det är viktigt att följa upp när man startar nya aktiviteter, man måste kunna ta hand om det, annars tappar man i kvalitet.
Hela familjen
Upplevelsesemester. Idrott, motion och äventyr. Allt det är starka trender. Fler och fler vill röra på sig under semestern. För Louise är det viktigt att kunna erbjuda äventyr för hela familjen.
– När folk bor här ingår gratis aktiviteter för barnen. Vi har guider som tar med barnen på fisketurer, på skattjakt och liknande.
Men även tuffare aktiviteter funkar att göra familjevis.
– Man kan ta med barnen till hinderbanan och hjälpa varandra över hindren, till exempel. Det är jätteroligt.
Berget skapar jobb
Stiftelsen Isabergstoppen har 17 heltidsanställda. Utöver dem anställer man över 100 säsongsarbetare under vintern och 55 under sommaren. Men berget skapar förstås ännu fler jobb i restauranger, värdshus och butiker i området kring Hestra. Det är en ekonomisk motor för hela bygden. Och det finns tillväxtpotential fortfarande.
Hur är sommaren ekonomiskt för stiftelsen, jämfört med vintern?
– Tidigare har det varit ungefär 70-30 (mest på vintern alltså). Nu är det kanske 60-40 och vi närmar oss ett läge där det kan bli 50-50, säger Louise.
Men tillväxten kommer förstås inte av sig själv. Det har krävt investeringar. Dels i idrottsanläggningarna och dels i stugorna. Fortsatta investeringar behövs, för nu är det fullt i stuguthyrningen både på vintern och sommaren.
– För fyra år sedan satte vi igång med ett stort renoveringsprojekt. Nu har vi renoverat 50 av våra 72 stugor.
Har ni möjlighet att bygga ut ännu mer?
– Ja, vi har mark till det. Just nu väntar vi på bygglov för att bygga ytterligare en lodge (en lyxig variant av stuga, med 12 bäddar).
Renoveringarna är långsiktiga investeringar, men de ger snabbt tillbaka i ökade intäkter.
– När vi höjer standarden på anläggningen så höjs också standarden på gästerna. De stannar längre och spenderar mer pengar.
- delningar
- Share on Facebook
- Share on Twitter