Ravelli är fotboll. Men också ett företag. Utvecklingen pekar starkt uppåt och målsättningen är att spela i högsta divisionen i branschen.
Bröderna Thomas och Andreas Ravelli är ute på sommarturné. Just nu är det Åhus Beach Fotboll, sedan är det Partille cup och flera andra evenemang under sommaren och hela året. De jobbar hårt med marknadsföringen och att bygga upp sitt företag.
2013 startade Andreas och Thomas Ravelli tillsammans med entreprenören Verner Hemmingsen företaget Ravelli. Andra verksamhetsåret, 2015, omsatte bolaget 13 miljoner kronor.
Det går snabbt?
– Ja, när man får siffran tycker man det är bra, men samtidigt vill vi bli bättre. Slipa bort alla fel. Vi ska bli bäst. Kunderna ska vara nöjda med oss, det ska vara noll klagomål, säger Andreas.
Har ni satt upp något mål för omsättningen?
– När vi startade gjorde vi en affärsplan och sa där att vi skulle nå 50 miljoner på fem år. Vi håller den planen ganska bra, tycker jag.
Affärsidén är handel genom föreningar och skolklasser. I sortimentet finns klassiska produkter i de här sammanhangen, sportkläder och underkläder, men också saker för hemmet, som sängkläder och köksredskap. Hela sortimentet hittar man på Ravellis hemsida.
– Det ska finnas något för alla, för mormor och farfar, syskon och kompisar, säger Andreas.
Hur fördelar ni rollerna i företaget, du står som vd?
– Det är ju ett litet företag än, med inte så många anställda. Kalla sig vd, ja man får göra en massa olika saker. Jag brukar jämföra vårt företagande med när man är ute och kör bil. Jag sitter vid ratten, Verner håller i kartan och Thomas sitter längst fram vid kylaremblemet. Han är vårt ansikte utåt, bygger varumärket och öppnar dörrar.
Hur känns det att vara ett varumärke, Thomas?
– Jag vet inte, jag har aldrig tänkt i de banorna, konstigt nog. Jag har alltid gjort det som jag själv tycker är roligt. Framför allt har jag ställt upp på de sakerna som jag tycker att jag kan stå för.
Under två veckor nu i juli står Ravellitältet på Åhus beach. I måndags var både Andreas och Thomas på plats. Det är full rulle hela tiden. Med straffsparkstävling och uppvisningsmatch med ungdomar och en strid ström av besökare som vill träffa Ravelli och få en autograf. Thomas är sig lik från hur vi känner honom från tv, med skoj och skämtande med människor som kommer förbi.
Samtidigt är det väl viktigt nu för er att ni laddar varumärket Ravelli med så mycket värde som möjligt?
– Det tänker jag inte heller på så mycket. Det blir mer som det blir. Jag hade turen att vinna mästarnas mästare för två år sedan. Det var precis i samband med att vi lanserade det här märket. Det var inte planerat och jag kände ingen press på att jag behövde vinna.
– Ofta är det så med mig att när jag gör saker så lyckas jag, av någon konstig anledning, det kan gälla fotbollen eller föredragen jag kör eller varumärket vi har skapat nu. Men det är inte planerat.
Har du något knep när det gäller varumärkesbyggande, som du kan dela med dig av?
– Man måste vara sig själv, annars blir man nog påkommen. Och det är viktigt att när man gör saker och ting att göra det med ett leende på läpparna, säger Thomas.
Det verkar vara så att det är Andreas som står för planeringen. Han beskriver sig själv som en kamrerstyp, som gillar att ha koll på siffrorna, även framåt i tiden.
Det borde finnas en stor potential i branschen?
– Ja, alltså, vi har räknat lite på hur stor marknaden för den här branschen kan bli. Då kom vi fram till att om alla skolklasser från femman till nian och alla föreningar skulle sälja, då är marknaden mellan fem och sju miljarder. Så det finns ett stort spelrum där, säger Andreas.
Och det är bara Sverige?
– Ja, det är bara i Sverige. Vi är inne i Danmark och grejar nu också.
Då kan det bara gå uppåt nu?
– Det ger sig inte själv. Man måste jobba för det. Vi är en av många duktiga i branschen. Det är lite som att spela fotboll. Vi började i division sju. Nu kanske vi spelar i trean. Men vi ska upp till Champions league, så vi har några kliv till att ta.
Leave a Comment